dinsdag 30 augustus 2011

You'll never walk alone

Elke donderdagochtend ga ik met een groepje (voornamelijk) Nederlandse vrouwen wandelen op een plek in Singapore. Vier heel actieve dames zetten om de beurt een wandeling uit, waarvoor ze op dinsdag via de mail een uitnodiging versturen. Als je geen zin of tijd hebt om mee te gaan, doe je dat lekker niet en anders stuur je een mailtje terug. De groep waarmee we zo gaan wisselt tussen de 8 tot wel 20 personen; elke keer dus weer een verrassing wie je aantreft. Het is een leuke en gemakkelijk manier om mensen te leren kennen (al wandelende praat je gemakkelijk) en om de stad te verkennen. We wandelen in een flink tempo door, zo’n 2 - 2 1/2 uur, dus het is ook nog een goede sport hier. Echt hardlopen of iets dergelijks vind ik echt niet te doen in de hitte, dus met deze wandelingen en enkele keren per week baantjes trekken in het zwembad probeer ik toch mijn strakke stralende droombeeld te behalen..
De wandelclub

De wandelingen beginnen elke keer op een ander punt en eindigen op een andere plek, zodat het niet handig is om met de auto naar het startpunt te gaan. Een goede reden dus om de bus uit te proberen hier in Singapore. Het gros van de mensen heeft hier geen auto en doet alles met de bus, dus busvervoer is hier (natuurlijk) uitstekend geregeld. Vanaf heel veel plekken rijden bussen af en aan; je hoeft nooit langer dan 10 minuten te wachten op jouw bus. Op mijn i-phone blijkt een superhandige app te zitten die precies op een kaartje aangeeft hoe ik met lopen, welke bus ik moet pakken en waar ik uit moet stappen; het kan dus niet fout.. Het enige nadeel is dat we ruim een km van de bushalte vandaan wonen, maar met Ard’s mountainbike is dat ook maar een heel klein stukje.
Prachtig overwoekerde Chinese graven

Afgelopen donderdag ging de wandeling via MacRitchie reservoir (waterreservoir en tevens natuurgebied) naar Bukit Brown, een oude Chinese begraafplaats middenin de stad. De begraafplaats is bijna helemaal overwoekerd met beginnend regenwoud, maar daardoor alleen maar mooier. Ook deze plek staat echter op de nominatie volgebouwd te gaan worden met woningen en appartementen, dus het was goed om het nu nog even te gaan bekijken. Ik ben benieuwd hoe deze huizen zullen verkopen; Chinezen geloven dat je de geesten van voorouders niet mag verstoren en dat zo’n plek ongeluk brengt. Zo heeft er op Orchard Road vroeger ook een begraafplaats gelegen, waardoor 1 fantastische grote plek, jarenlang onbebouwd is gebleven. Uiteindelijk is er een enorm warenhuis neergezet, in de vorm van een oude Chinese graftombe, met fonteinen aan de voorkant op de plaats waar anders brandende wierookstokjes staan. Met dit warenhuis is het prima gelukt; het loopt als een trein. Ik weet alleen niet of mensen ook in huizen willen wonen die lijken op graftomben….
alles om de geesten gunstig te stemmen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten